Výstava - Hady a Jellyfishky

Výstava - Hady a Jellyfishky

Premiéra:10. december 2025
Dĺžka: minút

Výstava Lucie Fabovej predstavuje výber z ťažiskových maliarskych autorských cyklov umelkyne Hady a Medúzy – Jellyfish-ky, ako ich autorka nazýva. Výstava v Mestskej galérii v Rimavskej Sobote má za cieľ predstaviť tvorbu umelkyne, ktorá pôsobí v neďalekej Hnúšti a súvisí so zámerom galérie podporovať a prezentovať tvorbu umelcov a umelkýň pochádzajúcich alebo pôsobiacich v Rimavskej Sobote a blízkom regióne. Jej výstava je síce záverečnou výstavou v roku, ale tiež bude otváracou výstavou v roku 2026, v ktorom si galéria pripomenie 30. výročie svojho založenia. Lucia Fabová svoj vitálny a hravý maliarsky program vykreovala experimentovaním s technickými a technologickými kvalitami maľby, prácou s rôznymi materiálmi najmä s handrami, teda použitými, recyklovanými textíliami, ktoré používa ako maliarsky nástoj.

Techniku kombinovanej maľby si nazvala ako maľbu handrami – rag painting. L. Fabová si svoj program vymedzila v témach „Používam autorskú techniku rag painting, kde používam „handry“, teda  použité, vyhodené kusy textílií, recyklujem drapérie, čipky.

Vizuálne vytváram dojem živočíchov, vody, či figúry. Experimentujem, hrám sa s imagináciou diváka.“ Tvorivé princípy svojej maľby označuje odkazmi na živý organizmus, tekutú hmotu, telesnosť či organické formy. Metaforicky pracuje s motívmi živočíchov, hadov, medúz, vody, alebo ľudského tela, ktoré sa metamorfuje z náhodne vzniknutého tvaru a štruktúry danej maľbou pomocou odtlačenej stopy textilu. Zároveň chápe človeka a živočíchy ako bytosti z vody, preto tekutosť, namáčanie textilu a následná maľba-odtlačenie textilu je jednou zo základných metód, akými pri maľbe postupuje. Niekedy takto vzniknutú štruktúru ešte dokreslí, domaľuje, doplní. V papierových maľbách však ponecháva stopu nástroja ako minimalisticky čistú a morfologicky nemanipulovanú.

Jej znakovo fragmentovaná maľba nemá zámerný vzťah ku organickej geometrii. Geometria vzniká ako organické tvaroslovie, teda ako náhodne vytvorený tvar, ktorý je daný fyzikálnymi a chemickými kvalitami maľby, materiálov a farby. Aj preto jej maľba pôsobí tvarovo mäkko až intímne, teda tvarovo psychologicky, no zároveň symbolika, ktorá sa náhodným – až nevedomým – postupom vytvorila vytvára isté napätia. Pásová štruktúra, ktorá je abstrahovaná pôsobí ako organická stopa štetca, no obraz, ktorý sa mení z abstrakcie na konkrétny tvar hada už v sebe obsahuje významy, ktoré hadovi pripisujeme. Môže ísť o konsenzuálne významy: „je ako had“, či navodenie nepríjemného pocitu nebezpečenstva, alebo aj o autorské chápanie hada (možná symbolika z iných kultúr. No najmä ako živočícha, ktorý je prirodzenou súčasťou nášho sveta, ekosystému. Podobne medúza, rôsolový pŕhlivec s chápadlami, je slizká na dotyk, no Fabová v nej vidí telesný až elegantne estetický znak, ktorý vznikol odtlačkom textilnej hmoty namočenej vo farbe.

Takúto maľbu by sme mohli čítať aj ako expandovanú prírodnú maľbu, i keď s istou estetickou štylizáciou, čiže nie ako čisto procesuálne dielo, ale manipulovanú, riadenú maľbu, ktorá vychádza z prírodných zákonitostí.

Lucia Fabová (1985, Trenčín). Vyštudovala Strednú umeleckú školu v Trenčíne so zameraním na módne návrhárstvo. Štúdium ukončila v Ateliéri súčasnej maľby u prof. Františka Hodonského na FVU Akadémie umení v Banskej Bystrici.

Súčasne študovala na Accademia di Belle Arti v meste Lecce, v južnom Taliansku v ateliéri maľby a grafiky (prof. Franco Continni). Počas magisterského štúdia v rámci projektu Erasmus a absolvovala študijno-pracovnú stáž na Universidad de Valencia a ako odborný asistent v Galeria de Maika Sanchez vo Valencii, Španielsko.

V roku 2024 získala cenu Martina Benku za maľbu, v roku 2022 sa stala finalistkou medzinárodnej maliarskej súťaže Ceny Strabag Art Award vo Viedni. Predtým v 2018 finalistkou súťaže Maľba roka VUB banky (Nedbalka gallery), dielo je súčasťou súkromnej zbierky v Nedbalka gallery (BA). Počas štúdia na talianskej akadémii jej bola odovzdaná cena - Arte gráfica / za linoryt s názvom La signora tutta toppa/ Pani hore bez. Od 2017 je Fabová súčasťou publikácie ZBIERKOVÝ KATALÓG významných súčasných umelcov, ktorý vydala Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne s témou Žena v slovenskom folklóre.

Kurátorka výstavy: Gabriela Garlatyová Lektorka TD: Kristína Rimavcová Fratričová

Rok výroby: 2025
Dátum lokálnej premiéry: 10. december 2025

Výstava Lucie Fabovej predstavuje výber z ťažiskových maliarskych autorských cyklov umelkyne Hady a Medúzy – Jellyfish-ky, ako ich autorka nazýva. Výstava v Mestskej galérii v Rimavskej Sobote má za cieľ predstaviť tvorbu umelkyne, ktorá pôsobí v neďalekej Hnúšti a súvisí so zámerom galérie podporovať a prezentovať tvorbu umelcov a umelkýň pochádzajúcich alebo pôsobiacich v Rimavskej Sobote a blízkom regióne. Jej výstava je síce záverečnou výstavou v roku, ale tiež bude otváracou výstavou v roku 2026, v ktorom si galéria pripomenie 30. výročie svojho založenia. Lucia Fabová svoj vitálny a hravý maliarsky program vykreovala experimentovaním s technickými a technologickými kvalitami maľby, prácou s rôznymi materiálmi najmä s handrami, teda použitými, recyklovanými textíliami, ktoré používa ako maliarsky nástoj.

Techniku kombinovanej maľby si nazvala ako maľbu handrami – rag painting. L. Fabová si svoj program vymedzila v témach „Používam autorskú techniku rag painting, kde používam „handry“, teda  použité, vyhodené kusy textílií, recyklujem drapérie, čipky.

Vizuálne vytváram dojem živočíchov, vody, či figúry. Experimentujem, hrám sa s imagináciou diváka.“ Tvorivé princípy svojej maľby označuje odkazmi na živý organizmus, tekutú hmotu, telesnosť či organické formy. Metaforicky pracuje s motívmi živočíchov, hadov, medúz, vody, alebo ľudského tela, ktoré sa metamorfuje z náhodne vzniknutého tvaru a štruktúry danej maľbou pomocou odtlačenej stopy textilu. Zároveň chápe človeka a živočíchy ako bytosti z vody, preto tekutosť, namáčanie textilu a následná maľba-odtlačenie textilu je jednou zo základných metód, akými pri maľbe postupuje. Niekedy takto vzniknutú štruktúru ešte dokreslí, domaľuje, doplní. V papierových maľbách však ponecháva stopu nástroja ako minimalisticky čistú a morfologicky nemanipulovanú.

Jej znakovo fragmentovaná maľba nemá zámerný vzťah ku organickej geometrii. Geometria vzniká ako organické tvaroslovie, teda ako náhodne vytvorený tvar, ktorý je daný fyzikálnymi a chemickými kvalitami maľby, materiálov a farby. Aj preto jej maľba pôsobí tvarovo mäkko až intímne, teda tvarovo psychologicky, no zároveň symbolika, ktorá sa náhodným – až nevedomým – postupom vytvorila vytvára isté napätia. Pásová štruktúra, ktorá je abstrahovaná pôsobí ako organická stopa štetca, no obraz, ktorý sa mení z abstrakcie na konkrétny tvar hada už v sebe obsahuje významy, ktoré hadovi pripisujeme. Môže ísť o konsenzuálne významy: „je ako had“, či navodenie nepríjemného pocitu nebezpečenstva, alebo aj o autorské chápanie hada (možná symbolika z iných kultúr. No najmä ako živočícha, ktorý je prirodzenou súčasťou nášho sveta, ekosystému. Podobne medúza, rôsolový pŕhlivec s chápadlami, je slizká na dotyk, no Fabová v nej vidí telesný až elegantne estetický znak, ktorý vznikol odtlačkom textilnej hmoty namočenej vo farbe.

Takúto maľbu by sme mohli čítať aj ako expandovanú prírodnú maľbu, i keď s istou estetickou štylizáciou, čiže nie ako čisto procesuálne dielo, ale manipulovanú, riadenú maľbu, ktorá vychádza z prírodných zákonitostí.

Lucia Fabová (1985, Trenčín). Vyštudovala Strednú umeleckú školu v Trenčíne so zameraním na módne návrhárstvo. Štúdium ukončila v Ateliéri súčasnej maľby u prof. Františka Hodonského na FVU Akadémie umení v Banskej Bystrici.

Súčasne študovala na Accademia di Belle Arti v meste Lecce, v južnom Taliansku v ateliéri maľby a grafiky (prof. Franco Continni). Počas magisterského štúdia v rámci projektu Erasmus a absolvovala študijno-pracovnú stáž na Universidad de Valencia a ako odborný asistent v Galeria de Maika Sanchez vo Valencii, Španielsko.

V roku 2024 získala cenu Martina Benku za maľbu, v roku 2022 sa stala finalistkou medzinárodnej maliarskej súťaže Ceny Strabag Art Award vo Viedni. Predtým v 2018 finalistkou súťaže Maľba roka VUB banky (Nedbalka gallery), dielo je súčasťou súkromnej zbierky v Nedbalka gallery (BA). Počas štúdia na talianskej akadémii jej bola odovzdaná cena - Arte gráfica / za linoryt s názvom La signora tutta toppa/ Pani hore bez. Od 2017 je Fabová súčasťou publikácie ZBIERKOVÝ KATALÓG významných súčasných umelcov, ktorý vydala Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne s témou Žena v slovenskom folklóre.

Kurátorka výstavy: Gabriela Garlatyová Lektorka TD: Kristína Rimavcová Fratričová

Rok výroby: 2025
Dátum lokálnej premiéry: 10. december 2025